You are here

Stadig ikke aktivering til tiden

Trods en markant forbedring det seneste år bliver kontanthjælpsmodtagere stadig i omkring hvert tredje tilfælde snydt for at få samtaler med jobcenteret og aktiveringstilbud til tiden.

Stadig ikke aktivering til tiden (DR Online)

Læs mere i DAs Agenda:
Kontanthjælpsmodtagere får stadig ikke møder og aktivering til tiden (Agenda.da.dk)

Sidst revideret
21. august 2008 - kl. 19:00

Kommentarer

Det kan koste kommunerne penge ikke at opfølge hver 3. måned.

Hvis Arbejdsdirektoratet konstaterer, at kommunen ikke har foretaget de foreskrevne sagsbehandlingsskridt, fx. ikke har afholdt en samtale rettidigt, mister kommunen retten til refusion af udbetalt kontant- eller starthjælp fra den dato, hvor samtalen skulle være afholdt frem til datoen før, samtalen bliver afholdt.

Ifølge Arbejdsdirektoratets rapport om det kommunale visitationstilsyn, udgjorde kommunernes mistede refusion godt 3 mill.kr. i 2007.

Efter lov om aktiv socialpolitik kan der endvidere ikke ydes refusion til en kommune for ydelser (kontanthjælp og starthjælp) til sygemeldte, hvor kommunen ikke har foretaget en vurdering af behovet for en plan for sygeopfølgning, udarbejdet en sådan plan eller foretaget opfølgning af planen som led i det individuelle kontaktforløb, jf. lovens § 12 b, stk. 4.

Retten til refusion bortfalder fra det tidspunkt, hvor vurderingen, udarbejdelse af planen eller opfølgningen skulle have været foretaget, og indtil kommunen har foretaget vurderingen, udarbejdet planen eller foretaget opfølgningen. En tilsvarende regel gælder på integrationsområdet for så vidt angår refusion for udbetaling af introduktionsydelse, jf. integrationslovens § 45 a.

Claus Hjort Frederiksen
Kilde: Spm. 209 Arbejdsmarkedsudvalget (ft.dk) (15. august 2008)

Via
[k10.dk]