You are here

Medieret undervisning: Israelsk psykolog hjælper ADHD børn uden brug af ritalin

DR P1 Orientering den 2. april 2012:

Børn proppet med narko,’ skrev Ekstra Bladet, da de første danske behandlinger med stoffet Ritalin blev gennemført i 60’erne. I dag har vi vænnet os til stofferne og de psykiske diagnoser og medicinen udskrives med rund hånd.

Ritalin udskrives bl.a. til børn med diagnoserne DAMP, ADHD og andre, det man før i tiden beskrev som hyperaktive børn, men som i dag dækker over en lang række mere forskelligartede forstyrrelser. Og som med en fællesbetegnelse blandt andet kaldes hyperkinetiske børn.

Sidste år blev over 25.000 danske børn behandlet med stoffet Ritalin som er en centralstimulans i familie med amfetaminer. Og som paradoksalt nok har en beroligende virkning på netop hyperaktivitet.

I Jerusalem sidder en næsten 90 årig psykolog, Reuven Feurstein og ryster opgivende på hovedet. For alle ADHD børn er blevet diagnosticeret ved hjælp af IQ test og psykologiske test, hvis formål er at måle, hvad personen kan her og nu.

Mens det man efter hans mening burde gøre var at give en dynamisk test, der kan afsløre hvad det pågældende barn kunne lære, og så give den nødvendige hjælp til at lære barnet at bruge sit potentiale.

Feurstein mener, at alle børn kan og vil lære. Uanset om de er født med hjerneskader eller genetiske syndromer der gør dem adfærdsvanskelige og ukoncetrerede. Og han har over en periode på 50 år udviklet en metode, der beviser at han har ret.

Af: Hanne Foighel & Jon Kaldan.

Hør indslaget på:
/ Indlæringsproblemer kan også behandles uden Ritalin (DR Online) (2. april 2012)

En elev af Feursteins medieret undervisning med downs syndrom studerer idag på et universitet i USA.

Samtidigt har elever med oprindelse i Etiopien markant bedre læseevner efter 60 timers medieret undervisning end dem uden undervisning. Det fører dem ind i en militær officiersuddannelse efterfulgt af en civil uddannelse efter endt værnepligt.

Hvad venter i på ?

Selvom medicinal industrien nok vil græde snot over det her, så er det da bedre at den enkelte kan få et liv med fuld udfoldelse af potentialet end et liv med daglig kemisk substanstilførsel.

Drop så det inklusion i folkeskolen.

Det er jo bare en kommunal spareøvelse, der efterlader de svage elever på perronen.

Tag den Inger Støjberg.