"Alt andet lige er det en fordel at gå i en lille klasse i forhold til den faglige indlæring", siger forskeren bag en dansk undersøgelse af klassestørrelsens betydning for karaktererne. To byer har netop fået dispensation fra loftet på 28 elever.
Antallet af elever i en klasse har markant betydning for, hvor godt eleverne klarer sig til folkeskolens afgangsprøve. Det viser analysen, som forskningsleder Eskil Heinesen fra Anvendt Kommunalforskning, AKF, gennemførte for nogle år siden og netop har fået publiceret i det anerkendte tidsskrift "Economic Journal".
/ Forsker: Alt andet lige er små klasser bedst (Folkeskolen.dk) (5. august 2010)
&
Især bogligt svage drenge får bedre karakterer, når der er færre elever i klassen. Det viser en analyse fra AKF, Anvendt KommunalForskning
Antallet af elever i en skoleklasse har markant betydning for, hvor godt eleverne klarer sig til folkeskolens afgangseksamen. Det viser en analyse, som forskningsleder i AKF, Eskil Heinesen, netop har fået offentliggjort i det anerkendte internationale tidsskrift Economic Journal.
Hvis antallet af elever i klassen reduceres med 10, øges karaktererne i gennemsnit med ca. en halv karakter (fra fx 8 til 8,5) målt på 13-skalaen.
Undersøgelsen viser, at effekten af små klasser er 50 % større blandt drenge end blandt piger. Desuden er det især de bogligt svage elever samt elever med lavt uddannede mødre, der får bedre karakterer, når de går i en klasse med få elever.
/ Elever i små skoleklasser får bedre karakterer (Akf.dk) (13. juli 2010)
&
/ Mindre klasser = bedre karakterer (Politiken.dk) (13. juli 2010)
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments