You are here

Socialrådgiverne har stadig for mange sager (Giv de ansatte i Vejle kommune ordet tilbage !)

Selvom sagsbunkerne er blevet mindre, har socialrådgivere i
kommunerne stadig langt flere sager, end Dansk Socialrådgiverforening anbefaler, viser en ny undersøgelse. Derfor opfordres kommunalpolitikerne til at lave forsøg med lave sagstal, som vil forbedre servicen overfor borgerne og oveni købet kan spare kommunerne
for penge.

Undersøgelsen, som er lavet af Dansk Socialrådgiverforening, viser blandt andet, at socialrådgiverne i gennemsnit har ansvar for 63
børnehandicapsager. Det er 40 procent mere, end Dansk Socialrådgiverforening anbefaler i sine vejledende sagstal. Nogle
steder sidder socialrådgiverne med helt op til 115 sager.

Og på beskæftigelsesområdet for de ledige langt fra arbejdsmarkedet (match 4 og 5) har socialrådgiverne i gennemsnit 73 sager, hvilket er 33 procent flere end anbefalet. Her sidder nogle socialrådgivere med mellem 100 og 160 sager.

- Medierne er fulde af historier om handicappede børn, sygemeldte og arbejdsløse, som ikke får den hjælp, de har brug for og ret til. Med den nye undersøgelse i hånden kan vi konstatere, at socialrådgiverne pålægges ansvaret for alt for mange sager, og det går altså ud over borgerne og i sidste ende også kommunerne, siger Bettina Post, formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Socialrådgiverne har stadig for mange sager (Dansk Socialrådgiverforening) (12. november 2009)

Det er på tide, at vi øjnene op for at også socialrådgiverne er kittet i vort velfærdssamfund.

Vi bør alle lytte til Dansk Socialrådgiverforening & indføre mindre sager per sagsbehandler ellers risikerer vi, at sagsbehandlingen ikke er korrekt på grund af arbejdspres & at socialrådgiverne brænder ud.

Socialrådgivere er først & fremmest mennesker, som skal tilbydes de bedste arbejdsbetingelser i kampen for at give både den svage gruppe blandt kontanthjælpsmodtagere & de stærke grupper de bedste kort på hånden.

Som det er nu hører jeg f.eks. om en familieafdeling her i Vejle kommune, hvor de slukker for telefonerne i hele dage uden at andre afdelinger i kommunen kan komme i kontakt med dem. Dette sker for at komme bare et stykke ned i sagsbunken.

Denne arbejdsbyrde, hvor alle gældende regler skal overholdes i sagsbehandlingen fører desværre til menneskelige fejl på grund af tidspres.

Menneskelige fejl, som skyldes dårlige rammer.

Rammer, der bliver udstukket af den politiske ledelse både i kommunen & regeringen.

Rammer som skal & bør ændres.

Desværre er de 11.500 ansatte i Vejle kommune tilbageholdende med at stå offentligt frem for at påpege uheldige sider. Kommunikationen foregår via fagforeningerne.

De ansatte i hverken Vejle kommune eller andre kommuner hverken bør eller skal frygte for deres arbejde, hvis de benytter deres Grundlovssikrede ret til ytringsfrihed.

Loyalitetsforpligtigelsen bør efter min mening ikke ligge over for ledelsen i kommunen, men over for deres medborgere.

Det er sosu-assistenten, sagsbehandleren, folkeskolelæreren, brandmanden, sygeplejesken, den HK-ansatte, pedellen & andre ansatte i kommunen, som ved hvor skoen trykker i det daglige.

De ansatte i Vejle kommune udgør en væsentlig ressource, som kan skabe & forandre Vejle kommune til noget bedre. En forandring både for de ansattes eget bedste & også til andres glæde i dagligdagen.

Det er på tide, at vi sætter den fri.

Vi tør i Enhedslisten.

Demokrati er nemlig ikke kun noget, som foregår hver 4. år.

Det foregår hver dag året rundt.

Flemming Leer Jakobsen
spidskandidat Enhedslisten Vejle.