Stadig flere søger hjælp i Settlementets rådgivning, fordi deres sag er strandet i forvaltningen. I Københavns Borgerrådgivning er antallet af klager på et år vokset med 30 procent. Det er blevet for indviklet selv for personalet i kommunen at finde rundt i systemet, oplever socialrådgiver Rikke Posborg i Settlementet.
For cirka tre år siden henvender en gift kvinde sig i Settlementets rådgivning for at få hjælp til at få rettet en fejl i sin kontanthjælp. Hun havde i en længere periode kun fået udbetalt nogle få hundrede kroner. Kvinden havde gennem måneder forgæves forsøgt at få kontakt med kommunen for at få fejlen rettet, og hun bad derfor Settlementets rådgivning om at gå ind i sagen. Det var hårdt for hende og hendes mand, at de konstant manglede penge, og arbejdet med at få fejlen rettet var langvarigt og opslidende. En sagsbehandler, der var vikar i kommunen, oplyste dengang, at sagen trak i langdrag, fordi man ikke havde en medarbejder, som var kompetent til at lave den rigtige udregning.
Sagen endte med, at kvinden fik medhold i, at hun havde fået udbetalt 65.000 kroner brutto for lidt i kontanthjælp, og at pengene ville blive udbetalt til hende, hvilket de også blev. Sagen skulle dermed være i orden. Men så nemt gik det ikke.
Men to år bagefter - i 2007 - var den gal igen med kvindens kontanthjælp. Læs mere på linket.
Behovet for frivillig rådgivning vokser (Socialrdg.dk)
www.socialrdg.dk/index.dsp?page=8812
Via
[bistandsbums.dk/behovet_for_frivillig_r%C3%A5dgivning_vokser]
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments