En ny undersøgelse fra det polytekniske universitet i Barcelona viser, at der kan være store prisudsving, alt efter hvilken type forbruger, man er. For eksempel blev priserne på hoteller hos Cheaptickets.com i gennemsnit 15 procent højere for den bruger, der tidligere havde besøgt luksussider. For et af hotellerne var prisen 50 procent højere.
Hos Forbrugerrådet Tænk har man endnu ikke kunnet bevise, at prisdifferentiering foregår i Danmark:
»Vi har en dårlig fornemmelse af, at det foregår, og det er superinteressant, at det er kommet frem, at det sket i udlandet,« siger seniorjurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk.
Prisdiffenrentiering formentlig kun er ulovligt, hvis man ikke gør opmærksom på, at det sker.
/ Dine netvaner kan blive en dyr fornøjelse (Søndagsavisen.dk) (7. februar 2014)
Ud fra et profit hensyn på det nuværende kapitalistiske marked siger det sig selv, at firmaer vil benytte denne tvivlsomme strategi til at snyde købere på internettet.
Læs mere her:
/ Online prices may depend on users' browsing habits )The Frontline - a blog from V3.co.uk) (26. oktober 2012)
Læs undersøgelsen her;
/ Detecting Price and Search Discrimination in the Internet (conferences.sigcomm.org) [PDF].
Jakub Mikians (Universitat Politecnica de Catalunya), László Gyarmati, Vijay Erramilli, Nikolaos Laoutaris (Telefonica Research)
Via
[/ Hotnets-Xi 2012 (conferences.sigcomm.org ) (October 29-30, 2012)]
Modsvaret imod dette & de "loyalitets-programmer" med rabat muligheder ved udskrifter fra reklamer gør, at priserne bliver uigennemsigtige for den enkelte.
Tag bare mobilabonnemter som et eksempel på et uigennemskueligt marked.
Idag findes der både rabataftaler hos nogle LO-fagforeninger, aviser mm. på forsikring, forskellige varer & rejser.
Taberne bliver den del af befolkningen uden tilknytning til arbejdsmarkedet, der reelt betaler en højere pris - & dermed betaler den velstillede & købestærke middelklasses rabatter.
Et gammelt ordsprog er, at
"Den mere kloge narrer den mindre kloge"
Men det kan ikke være meningen, at de svage & socialt udsatte grupper på den måde skal flås rent økonomisk.
Jeg har f.eks. længe bidt mærke i, at især Føtex har rabatter ugen før udbetaling af offentlige ydelser.
Problemet kan ikke løses ved at lave offentlige pris overvågningshjemmesider. Det skal en politisk regulering til for at sætte en stopper for de "loyalitets-programmer", der måske kan have en andel af årsagen til de markant højere detailpriser her i Danmark.
Detailhandelen har ingen interesse i at regulere sig selv frivilligt. Det er der for mange penge at tjene på dette & andre tiltag.
Det kan kun gøres ved en solidarisk løsning med en lov, der sætter en stopper for denne ækle gren af kapitalismen.
Spred Glæde...trods alt :/
FlemmingLeer
Denmarkonline.dk
Nyheder:
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments