DR P1 Orientering den 31. marts 2008:
Sidste år lovede statsministeren at iværksætte en omfattende afbureaukratisering af den offentlige administration, men spørger man i kommunerne, har de intet mærket til det. Tværtimod vokser bunkerne.
En effektiv afbureaukratisering kræver, at regering og folketing giver afkald på noget af den detaljerede kontrol og styring, de har indført de senere år.
Og derfor har hverken Kommunernes Landsforening eller Dansk Socialrådgiverforening stor tillid til, at den igangværende af-bureaukratisering i mærkbart omfang vil frigøre landets sagsbehandlere fra arbejdet med at taste oplysninger ind i skemaer, holde møder og indberettet til centrale myndigheder.
Dansk Socialrådgiverforening og Kommunernes Landsforening har netop lagt en række forslag på bordet, som de er enige om, vil nedbringe bureaukratiet i den offentlige sektor.
Hvis landets sagsbehandlere reelt skal få mere tid til at hjælpe arbejdsløse i arbejde, til at løse problemer for familier med handicappede børn eller til at sikre udsatte børn den hjælp, de har brug for - ja, så er det ikke nok at effektivisere arbejdsprocesser eller indføre smartere IT-systemer. Nej, så er det nødvendigt, at regeringen og Folketinget giver slip på noget af den detaljerede kontrol og styring, de har indført de senere år.
Forslagene kræver et opgør med den centrale styring af sagsbehandleres kontakt med den enkelte borger.
Det gælder f.eks. de forskellige skemaer, som SKAL udfyldes under samtalen - for at sikre kontrollen med, hvilke spørgsmål og svarmuligheder f.eks. arbejdsløse bliver præsenteret for.
Og det gælder ikke mindst den tvungne opsplitning af den kommunale sagsbehandling, der med kommunalreformen blev indført ved lov. Den kræver, at det ikke længere må være én og samme person, der udbetaler penge, hjælper i arbejde og sørger for f.eks. at tilbyde afvænning til en arbejdsløs alkoholiker. I dag SKAL kommunerne opsplitte arbejdet i 3 - i et Ydelseskontor, et jobcenter og en social sagsbehandling.
Medvirkende: Socialrådgiver Birgit Nielsen, som er sagsbehandler i en forstadskommune til København og formanden for KL's Børne- og Kulturudvalg, Henrik Larsen, og næstformand i Dansk Socialrådgiverforening, Bettina Post.
Af Cecilie Weinholt Ludvigsen og Jesper Tynell
Hør mere på:
For meget tid til papir, for lidt tid til klienter (DR Online)
Se også indlægget:
Socialrådgivere bruger otte og et halvt minut i timen til borgerkontakt
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments