You are here

Avistid er kvalitetstid

Dette er sloganet for en ny kampagne, som aviserne starter i denne uge.

Men jeg er kommet til at fundere over noget.

Hvorfor skal jeg betale en avis for adgang til mig som borger og vælger ?

Det burde jo være omvendt. Nemlig at aviserne skulle betale mig penge for, at de kan komme med deres holdninger og meninger.

Aviserne tjener penge på, at sælge annoncer til annoncører fordi læserne udgør avisens kerneydelse.

Det er ikke indholdet, som er interessant for en annoncør.

Men læseren. Dig.

Jeg spekulerer iøvrigt også over hvorfor aviserne gemmer deres artikler langt væk? Hos f.eks. Berlingske Tidende skal man have været stamkunde i 1 år før end, der er adgang til ældre avisartikler fra før 2004?

Nu kunne jeg jo benytte mig af biblioteksadgangen via infomedia, men den går kun tilbage til og med 1996. Der skete jo trods alt også noget før 1996. Blandt andet murens fald for at nævne en.

Nå, men næste gang en avissælger ringer til dig i telefonen. Så bed vedkommende om penge for den værdi, du udgør for avisen.

Aviserne skal betale for adgang til at kunne påvirke dig med deres holdninger.

Påvirker du avisernes holdning ? Næh, vel og glem alt om meningsmåling. Se et eksempel nederst.

Avistid.dk har iøvrigt en Bodum kande på deres illustration.

Bodum var involveret i ulovlig brug af kontanthjælpsmodtagere rundt omkring i landet via tvangsaktivering. Det medførte at en underleverandør til Bodum måtte lukke. Skæbnens ironi ville, at han blev aktiveret i et kommunalt projekt med at samle Bodum kander. jow jow. Det er ikk´ engang løgn.
3F om Bodum afgørelse fra Kammeradvokaten 01. Marts 2005 (3f.dk Fagligt Fælles Forbund)

Læs evt. min gennemgang af en meningsmåling fra Berlingeren søndag d. 18. september ´05