DR P1 Orientering den 17. februar 2014:
Ankestyrelsen strammede i sidste uge kravene til, hvem der kan få fleksjob.
For at få fleksjob, skulle arbejdsevnen være nedsat med mindst halvdelen, skrev styrelsen i en principafgørelse, som kommunerne skal rette sig efter. Men de nye toner var i strid med den lovgivning, som Folketinget har vedtaget.
Det har vi den sidste uges tid gjort Ankestyrelsen opmærksom på. Og det har båret frugt.
Styrelsen vil nu melde klart ud til kommunerne (i et nyhedsbrev til marts, flj) , at det ikke kun er mennesker, som har mistet over halvdelen af deres arbejdsevne, der kan få fleksjob.
Medvirkende:
Formanden for Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere, Hans Dankert.
Lektor i socialret ved Aalborg Universitet, John Klausen.
Af Jesper Tynell
Hør indslaget her (Åbner i nyt vindue):
/ Krav til at få fleksjob bliver alligevel ikke strammet (DR Online) (17 februar 2014)
Via
[/ Orientering - 17. februar 2014 (DR Online)]
Gad vide, hvad gennemsnitsalderen er hos Ankestyrelsen ? Fyring af ældre medarbejdere er jo også et farvel til erfaring & viden.
Det er under alle omstændigheder flot arbejde af Jesper Tynell.
Nå.. tilbage til netop Orientering.
Nogle kommuner har allerede administreret bevilling af fleksjob om mindst 50 procent arbejdsevne i strid med loven. Københavns kommune er en af dem ifølge Hans Dankert.
Præciseringen fra Ankestyrelsen vil måske ændre kommunernes tilgang til bevillingen af fleksjob.
Meen jeg vil se det, før jeg tror på.
I mellemtiden kan man jo vifte med straffelovens paragraffer §150 & frem, hvor blandt andet en leder kan blive straffet for ens underordnede bevidste eller ubevidste fejl i sagsbehandlingen. Det er §151 til oplysning.
& hvis nogle kommuner fortsat giver ulovlige afslag denne:
§ 155. Misbruger nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, sin stilling til at krænke privates eller det offentliges ret, straffes han med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Sker det for at skaffe sig eller andre uberettiget fordel, kan fængsel indtil 2 år anvendes.
/ Straffeloven kapitel 16 (Retsinformation.dk)
Disse paragraffer er så vidt mig bekendt aldrig blevet brugt imod offentlige ansatte i kommunerne. Men der er en første gang for alting. Jeg mener, at der kan argumenteres juridisk for at det er en privat ret. Men jeg er dog ikke jurist.
Frihed under ansvar gælder også for ansatte i forvaltningerne. Især når de ikke arbejder for overholdelse af gældende ret, men direkte laver ulovlig sagsbehandling.
Tabte sager i Ankestyrelsen for samme typer af sager for en kommune vil udgøre et vægtigt argument. Så derfor find sammen med andre.
Kæmp ikke kun for dig selv. Men også for den svages ret.
Uretfærdighed allevegne er en trussel mod retfærdighed allevegne
- Martin Luther King, jr.
Se også:
Elmer og Partneres erfaringer
Elmer og Partnere fører flere sager for klienter og medlemmer af fagforeninger, som har fået afslag på fleksjob netop med den begrundelse, at deres arbejdsevne ikke er nedsat med mindst halvdelen.Det er således vores erfaring, at kommunerne i høj grad fortsat lægger til grund, at en persons arbejdsevne skal være nedsat med mindst halvdelen – og helst 2/3 -, for at man kan tilkendes fleksjob.
/ Ankestyrelsens fleksjob-praksis er i strid med lovgivningen (Elmer-adv.dk) (19. februar 2014)
Via
[/ I klemme i det kommunale system (Facebook.com) (20. februar 2014)]
Spred retfærd !
Spred Glæde...trods alt :/
FlemmingLeer
Denmarkonline.dk
P.S.: Gad vide om forskellen imellem Jesper Tynells overblik & Ankestyrelsens manglende overblik over gældende ret skyldes god gammeldags papir hos Tynell contra det hippe digitale ?
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments