You are here

Østaftale sat ud af kraft af byretten i Roskilde

Ankesagen om underbetalte estiske chauffører hos storvognmanden Kim Johansen afgøres tidligst til efteråret. Justitsministeriet skal afgøre, om sagen skal forelægges EF-domstolen.

I efteråret 2007 blev storvognmand Kim Johansen frifundet for brud på udlændingeloven og brug af estiske chauffører til discountlønninger på ned til 35 kroner i timen ved byretten i Roskilde.

Jørgen Aarestrup Jensen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe gør opmærksom på, at en kommende dom bliver mere eller mindre overhalet af udviklingen.

Den såkaldte "østaftale" ophæves 1. maj næste år. Og EU er i færd med at indføre nye og mere strikse regler for indenlandsk godskørsel foretaget af udenlandske chauffører i EU's medlemslande.

Sag mod storvognmand trækker ud (3f.dk)

Østaftalen er en aftale oprindeligt indgået imellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Kristendemokraterne om adgangen til det danske arbejdsmarked for arbejdstagere fra de nye EU-lande fra 1. maj 2004.

Østaftalen skulle blandt andet sikre at:

  • det danske arbejdsmarked de facto åbnes den 1. maj 2004 for arbejdstagere fra de nye EU-lande, og at de nye EU-borgere ikke ansættes til dårlige lønninger i andenklassesjob.
  • de nye EU-borgere bliver ansat på de vilkår, som gælder på det danske arbejdsmarked.
  • der sættes håndfast ind over for brugen af illegal arbejdskraft og fiktive virksomhedskonstruktioner.

Læs mere om Østaftalen på beskæftigelsesministeriets hjemmeside:
Aftale om adgangen til det danske arbejdsmarked for arbejdstagere fra de nye EU-lande fra 1. maj 2004 (2. december 2003)

Noget kan tyde på, at selve konstruktionen ikke er iorden siden byretten tilsidesætter den.

Østaftalen er 5. april 2006 blevet opdateret imellem de tilbageværende forligspartnere på Christiansborg, som består af Venstre, Konservative, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre.

"Danmark skal inden 1. maj 2006 meddele Kommissionen, om Danmark fortsat vil gøre brug af en overgangsordning. Tiltrædelsestraktaten med EU-8 giver mulighed for at opretholde overgangsordningen frem til 1. maj 2009." Kilde: Østaftale II (pdf)(bm.dk)

"Overgangsordningen vurderes generelt at have været et vigtigt politisk signal om, at arbejde i Danmark bør finde sted på overenskomstmæssige eller på anden måde sædvanlige vilkår. Overgangsordningen har i den forbindelse spillet en positiv rolle for fastholdelse af en bred politisk og folkelig opbakning til EU-udvidelsen. "

"Illegalt arbejde og omgåelse af gældende regelsæt undergraver tilliden til den frie bevægelighed. Det nuværende brede samarbejde forebyggelse af omgåelsesmuligheder skal derfor fastholdes."

Partierne bag forligskredsen siger på skrift, at østaftalen direkte har et propagandistisk formål set i forhold til eu-modstandere. Roskilde byrets afgørelse viser med al tydelighed, at østaftalen ikke er det papir værd som den er skrevet på. EU har overordnet 4 friheder, som er den frie bevægelighed for arbejdskraft, tjenesteydelser, varer og kapital. Disse er EU rettigheder, som alle EU-borgere kan påberåbe sig over for nationale love og regler. I tilfældet med arbejdskraftens frie bevægelighed findes der en EU-forordning på området helt tilbage fra 1968 ! Læs den her: 1612/68/EØF (europa.eu.int)

Rangering af love i jura

I jura bliver love rangeret alt efter deres vigtighed, hvor dem der er højest på den juridiske rangstige har størst vægt og gennemslagskraft i en hvilken som helst retssal. Konkret er EU lovgivning (trakater, forordninger og direktiver) rangeret højere end selve Grundloven og selv nu åbenbart politiske aftaler indgået imellem partier på Christiansborg. Det selvom om Østaftalen er en del af et politisk indgået forlig blandt EU landenes regeringschefer. Det viser med al tydelighed, at politiske aftaler på EU-plan ikke har nogen juridisk gyldighed. Det kan ikke sætte en EU-forordning om arbejdskraftens frie bevægelighed ud af kraft selvom en lov fra Folketinget så at sige lovliggør aftalen i juridisk forstand. Vedtagne love i Folketinget kan altså med denne afgørelse fra byretten i Roskilde ikke gå imod gældende EU-retsregler. EU-retsregler, som ialt omfatter 80.000 tætskrevne sider om alt imellem himmel og jord.

Folketingets lovgivningsområde bliver indskrænket via EU

EU-retsregler som reelt er med til at tømme Folketingets lovgivningsområde for indhold. Traditionelt har Folketinget jo 2 parlamentariske opgaver, nemlig lovgivning og kontrol af regeringen. Det er også derfor vi i disse år ser, at de 179 Folketingsmedlemmer direkte i valgkampe til Folketinget mere og mere bevæger sig ind på traditionelle kommunale opgaver omfattet af det kommunale selvstyre som eksempelvis børnepasning og ældrepleje. Når lovgivningsområdet bliver indskrænket, så skal de ambitiøse politikere jo finde andre områder at profilere sig på. Og det er jo altid nemmere at udskrive regninger på andres bekostning. At man så overordnet i regering og Folketing accepterer et skattestop med dertil hørende udgiftsloft gør det så meget sværere for kommunerne at indfri de løfter, som Folketingsmedlemmerne stiller vælgerne i udsigt. Men generelt kan jeg konstatere, at når lovgivere får mindre at lovgive om, så kan de kun udvikle sig til kontrollanter. Det er nok også i det lys, at Lars Løkke Rasmussens bilagssag skal ses. Men det var et sidespring. Men det er blandt også årsagen til min unionsmodstand. Det skal være Folketinget alene, som bestemmer love og regler i Danmark. Argumentationen om at vi skal sidde med ved bordet fra ja-siden køber jeg ikke. Især ikke set i lyset af, at Lissabon-traktaten fjerner et dansk EU-parlamentsmedlem, så der fra 2009 kun vil være 13 danske medlemmer af EU-parlamentet og at dansk indflydelse i EU-ministerråd bliver indskrænket som følge af stemmereglerne.

Da Danmark startede i EF havde Tyskland 3 gange dansk stemmetal, nu 15 gange.
Jens-Peter Bonde
, tidl. MEP for JuniBevægelsen

Det er også Østaftalen, som giver mulighed for brug af deltidsansatte til eksempelvis avisomdeling:

"Der gives fremover mulighed for ansættelse af arbejdstagere fra EU-8 i deltidsarbejde. Det er dog et krav, at beskæftigelsen er af mindst 30 timers va-righed om ugen. Derved sikres det, at indtægten har en sådan størrelse, at arbejdstageren har et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag."

Det er Udlændingeservice under integrationsministeren, som står for administration af Østaftalen og fra 1. maj 2004 til april 2006 var der i alt meddelt godt 8.000 opholds- og arbejdstilladelser til statsborgere fra EU-8 (Nye EU-medlemslande omfattet af østaftalen). Disse 8 lande er:Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn (Kilde: Folketingets EU-oplysning om Østaftalen)

Sidst revideret
22. maj 2008 - 18:31