You are here

Særlig støtte §34: Finn Sørensen sætter fokus på modregning i kontanthjælpen af efterbetalte ydelser (* opdateret *)

Tilføjelse 6. august 2014:
1. juni 2014 blev modregning ved efterbetaling stoppet efter pres fra Enhedslisten:

/ Enhedslisten tvang lovændring om stop for at modregne efterbetaling i kontanthjælp & uddannelsesydelse igennem (Denmarkonline.dk)

Der er kommet svar den 16. august 2013 på Finn Sørensens (MF for Enhedslisten) spørgsmål om efterbetaling af ydelser, hvor der nu modregnes i forskellige ydelser som f.eks. kontanthjælp.

Det gælder for

  • efterbetaling af kontanthjælp
  • særlig støtte §34 i aktivloven
  • efterbetaling af supplement til brøkpension
  • og efterbetaling af sygedagpenge.

Det er en nylig afgørelser fra Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fra i år, hvor hidtidig praksis ændres for efterbetaling af særlig støtte §34 i Aktivloven til kontanthjælpsmodtagere.

Afgørelsen fra den 25. april 2013 betyder, at der ikke udbetales kontanthjælp indtil pengene er brugt op. Dette blev ændret i en principafgørelse 69-13.

Et mindretal i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg mente, at kommunerne nu kunne spekulere i at skabe efterbetaling som erstatning for kontanthjælp & var imod det.

Fundet her:
/ 1. afgørelse 69-13 (Retsinformation.dk) (31. maj 2013 offentliggjort)

Særlig støtte til boligudgifter

Tilføjelse 28. januar 2014:
Unge på kontanthjælp under 25 år er desværre ikke berettiget til denne hjælp.

Særlig støtte gives til høje boligudgifter efter, at der først også er undersøgt om der kan gives boligssikring. Der kan gives både boligssikring & særlig ydelse §34 til kontanthjælpsmodtagere.

Ægtefæller & fra 1. januar 2014 samlevende med gensidig forsørgelsespligt omfattet af kontanthjælpsloven kan måske (tilføjet 14. januar 2014, flj) ikke få særlig støtte §34. Det samme gælder for nogle sygedagpengemodtagere.

Tilføjelse 14. januar 2014
NB !:
Da det er et nyt lovgivningsområde kan samlevende måske også være berettiget til at modtage §34 særlig støtte i Aktivloven.

Prøv at ansøge & bliv ved med at klage indtil at det kommer i Ankestyrelsen for at få en principafgørelse. Vær opmærksom på klagefristen på 4 uger & hold øje med din nemid indboks på borger.dk

Mvh
FlemmingLeer

Men andre ydelser kan også få særlig støtte. F.eks. brøkpensionister vil jeg tro.

"Der kan ydes støtte til personer, som har været ude for en ændring af deres forhold, og som er særligt vanskeligt stillede på grund af høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde. Støtten ydes særskilt eller som supplement til udbetaling af kontanthjælp efter lovens § 25."
§1, stk. 1 i i Bekendtgørelsen om Særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik

Særlig støtte kan nemlig ydes særskilt uanset ydelse. Check ved kommunen & klag, hvis du ikke får medhold. Plus få afslag skriftligt.

Beregning af om du er berettiget

I beregningen arbejdes der med nettoboligudgiften, hvor følgende medregnes:

"udgifterne til

  • vand,
  • varme,
  • gas,
  • elektricitet,
  • ydelser vedrørende boligindskudslån
  • og andre løbende udgifter, der er knyttet til boligen, idet udgifter til fællesantenneanlæg mv. dog kun medregnes i det omfang, der til boligen er knyttet en ufravigelig pligt til at afholde sådanne udgifter." (Tvungent medlemsskab af antenneforening).

§4, stk. 3 i Bekendtgørelsen om Særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik

Eventuel boligsikring (for kontanthjælpsmodtager) skal fratrækkes & den såkaldte nettoboligudgift herefter skal være over disse grænser:

Ikke-forsørgere Kr. mdl. 2.700
Forsørgere med et hjemmeboende barn Kr. mdl. 3.900
Forsørgere med et udeboende barn Kr. mdl. 4.000

/ Bekendtgørelse om særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik (Retsinformation.dk)

Den særlige støtte er skattefri.

3 års tilbagebetaling af særlig støtte

Der foreligger en principafgørelse 166-12, hvor kommunerne er forpligtet til at tilbagebetale særlig støtte 3 år tilbage. Afgørelsen tager udgangspunkt i sagsbehandlernes manglende overholdelse af vejledningspligt.

Kommunen blev selv opmærksom på, at de havde glemt at vejlede om muligheden for særlig støtte §34 i forbindelse med en henvendelse om støtte til varmeudgift. Den pågældende klagede & ønskede 5 års tilbagebetaling fra 1. maj 2005.

Vedkommende fik medhold i 3 års forældelsesfrist & ikke den gamle 5 års forældelsesfrist, som blev ophævet 1. januar 2008. (Tak Anders Fogh for det *sarkastisk*).

Fundet her:
/ Principafgørelse særlig støtte tilbagevirkende kraft vejledningspligt 166-12 (Retsinformation.dk) (1. november 2012)

(Tak til Betina Brorson Steufer for at gøre opmærksom på denne sidstnævnte afgørelse.)

&

/ Forældelsesfrist ændret fra 5 til 3 år (Danskeinkasso.dk) (Advokat Anders Bruun, Odense)

Mette Frederiksen vil kigge på problemet

Mette Frederiksen svarer til Finn Sørensen, at hun sætter embedsmænd til at undersøge konsekvensen af Ankestyrelsens nye afgørelser for retskafne kontanthjælpsmodtagere.

Mette Frederiksen svarer den 16. august 2013, at:

"Samtidig kan det umiddelbart synes ikke at være rimeligt, at en kontanthjælpsmodtager, der vinder en ankesag om en offentlig forsørgelsesydelse, fx sygedagpenge,og herefter får efterbetalt ydelsen, modregnes i sin kontanthjælp i en periode."

Hun lover dog ikke, at det bliver ændret:

"Jeg har bedt mine embedsmænd om at undersøge problemstillingen, så området bliver fuldt belyst, herunder de økonomiske konsekvenser."

Fundet her:
/ § 20-spørgsmål S 2124 Om efterbetaling af kontanthjælp.  (Ft.dk) (16. august 2013)

Men denne uretfærdighed bør fjernes !

Kommunerne skal ikke belønnes for ikke at vejlede borgere ordentligt.

FlemmingLeer
Denmarkonline.dk

Kommentarer

Finn Sørensen har et indlæg på hans hjemmeside her:

Det er en hån mod borgerne, at kommunerne kan modregne efterbetalinger i de sociale ydelser. Vi taler om mennesker, der ikke har for mange penge i forvejen, og som nu oplever, at de ikke får noget ud af at få medhold i deres klage.

/ Kommuner skal ikke tjene på fejludbetalinger (Finn-sorensen.dk) (19. august 2013)

& en reaktion fra forskellige patientforeninger her:

”Vi har et hul i lovgivningen, der indeholder et voldsomt potentiale for, at kommunerne kan snyde. Det vil sige, at retssikkerheden ikke holder. Det værste er, at først vinder borgerne, og så taber de," siger Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer (DH).

/ Kommuner tjener på fejl i kontanthjælpssager (Avisen.dk) (19. august 2013)

&

Hul i lovgivningen opildner kommuner til at snyde, lyder det. Beskæftigelsesministeren går nu ind i sagen.

/ Kommuner tjener på at lave fejl i kontanthjælpssager (DR Online) (19. august 2013)

Flyttet til
/ Særlig støtte §34: Mulig støtte til husleje til brøkpensionister i Aktivloven (Denmarkonline.dk)

Tilføjet: 18. september 2014

Desværre ikke muligt i Aktivlovens §34.

I visse tilfælde kan der gives personligt tillæg i Pensionsloven for dem over 65. år. I andre tilfælde for brøkførtidspensionister kan der gives efter Aktivlovens §25 & Aktivlovens §26.