You are here

Lovændring stopper kun skattesmæk i kontanthjælpsreform efter ansøgning hos kommunen

DR P1 Orientering den 19. juni 2013:

I sidste uge kunne Orientering fortælle, hvordan kontanthjælpsreformen i praksis slet ikke ligestiller gifte kontanthjælpsmodtagere med ugifte par, sådan som ministeren ellers har understreget.

Tværtimod betyder kontanthjælpsreformen, at en arbejdsløs, der ikke er gift med sin kæreste, fremover vil skulle leve af langt færre penge, end hvis de to havde indgået ægteskab.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen har derfor i dag fremsat et ændringsforslag, der fritager ugifte par fra at skulle betale skat to gange af de penge, som kæresten med reformen får pligt til at betale til sin arbejdsløse samlever.

Men beskæftigelsesministeren ligestiller stadigvæk ikke ugifte økonomisk med ægtepar.

Den lovændring, ministeren nu forslår, retter nemlig kun op på en enkelt af de uligheder, som kontanthjælpsreformen medfører mellem ugifte og ægtefolk. Medvirkende er Inge Langhave Jeppesen, lektor i skatteret, Syddansk Universitet.

Af Jesper Tynell

Hør indslaget på:

/ Minister vil ændre kontanthjælpsreform efter radioindslag (DR Online) (19. juni 2013)

Den gensidige forsøgerpligt gælder, hvor begge er over 25 år fra 1. januar 2014.

Man skal søge for at blive omfattet af lovændringen

For at blive fritaget for skattesmækket kræver det, at man ansøger om kontanthjælp hos kommunen. Dermed får man juridisk status af gensidig forsørgerpligt & bliver fritaget for skattesmækket.

Hvis man ikke ansøger er konsekvensen et skattesmæk for samlevende, da de så ikke er en juridisk omfattet af gensidig forsørgerpligt. Skattevæsenet har så ikke noget lovgrundlag for fritage for skattesmækket. Vedkommende uden ret til kontanthjælp skal betale skat af værdien af forsørgerpligten.

Dermed vil samtlige Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten klippe håret af en skaldet.

Det er dårlig stil, Mette Frederiksen !

Samlevende mister penge ved den forsømmelige forsørger

Samtidigt kan samlevende få et skattesmæk, hvis forsørgeren ikke vil betale for vedkommende & i de tilfælde hvor kommunen betaler istedet for.

Forsørgeren skal betale det fulde beløb af kontanthjælpen tilbage, mens modtageren af penge kun får udbetalt beløbet efter skat. Der er idag en regel om at krav af tilbetaling af kontanthjælp kan give skattemæssigt fradrag. Men det er kun for modtageren af kontanthjælpen. Ikke for den, som fremover skal tilbagebetale kontanthjælpen ved gensidig forsørgerpligt. Altså ikke noget sikkert skattemæssigt fradrag for forsøgeren.

Skattefradrag kan ikke overføres

Ægtefæller kan udnytte bundfradraget på kr. 42.000,- ved at lade den anden ægtefælle bruge bundfradraget.

Den skattefordel kan samlevende ikke udnytte.

Dermed sidestiller kontanthjælpsreform ikke samlevende med ægtefæller.

Det skaber istedet fattigdom.